In 2025 krijgen Belgische belastingplichtigen een nieuwe mogelijkheid om hun fiscale inkomsten en fiscaal verjaarde kapitalen waarvan de legale herkomst niet of niet-volledig kan aangetoond worden, te regulariseren. Het gaat om de vijfde fiscale regularisatieronde België, ook bekend als EBA-Quinquies. Met de programmawet van 18 juli 2025 worden de plannen van de regering De Wever I uitgevoerd. Deze regeling heeft zowel fiscale- als strafrechtelijke immuniteit als gevolg.
Wat houdt deze fiscale regularisatie in?
De vijfde fiscale regularisatieronde België is een permanente procedure die belastingplichtigen in staat stelt om eerder niet-aangegeven inkomsten en vermogen legaal te regulariseren. Het Contactpunt Regularisaties van de FOD Financiën behandelt de aangifte en kan na goedkeuring een attest van regularisatie uitreiken. Dit attest beschermt u tegen boetes en vervolging voor de aangegeven bedragen.
Wat kan geregulariseerd worden?
Tijdens de vijfde fiscale regularisatieronde België kunnen belastingplichtigen de volgende fiscale elementen regulariseren:
- Niet-aangegeven inkomsten
- Fiscaal verjaarde kapitalen
- Btw-handelingen
- Fiscaal verjaarde vermogens
Let op: alleen bedragen en inkomsten die daadwerkelijk in België belastbaar zijn, komen in aanmerking voor regularisatie.
Regularisatie van fiscaal verjaarde kapitalen
Een fiscaal verjaard kapitaal is dat waarover de fiscus geen heffingsbevoegdheid heeft door het verstrijken van de aanslagtermijn inzake fraude (7 jaar).
Als de aangever voor dit kapitaal de herkomst niet volledig of gedeeltelijk kan aantonen moet dit worden geregulariseerd. (aan 45%)
Deze werkwijze is identiek aan deze uit de vorige regularisatieronde.
Toch zijn er enkele principiële bemerkingen te maken. In fiscale zaken ligt de bewijslast in beginsel bij de fiscus: de administratie moet aantonen dat er belastbare inkomsten bestaan. In strafzaken geldt nog steeds het vermoeden van onschuld.
Door de bewijslast in de context van de fiscale regularisatie volledig bij de aangever te leggen worden deze principes op hun kop gezet. Deze omkering van de bewijslast roept vragen op over de evenwichtigheid van de procedure en vormt een blijvend punt van kritiek.
Welke tarieven?
De tarieven voor deze vijfde fiscale regularisatieronde België zijn opnieuw hoger dan de vorige regularisatierond (EBA-Quater):
- Niet-aangegeven inkomsten: normaal belastingtarief + 30 procentpunten; (zie ook de FAQ)
- Fiscaal verjaarde kapitalen: 45% van het te regulariseren kapitaal.
Daarmee is de vijfde fiscale regularisatieronde opnieuw duurder dan de voorgaande. 45% op verjaard kapitaal waarvan de aangever de legale herkomst (door bv. de verstreken tijd) niet (volledig) kan aantonen, is bijzonder duur.
Hoe verloopt de procedure?
De procedure voor de vijfde fiscale regularisatieronde België verloopt in drie stappen:
- Indiening van de aangifte:
De aangifte wordt ingediend bij het Contactpunt Regularisaties van de FOD Financiën. - Behandeling door het Contactpunt:
Het Contactpunt beoordeelt uw aangifte en kan aanvullende documenten of informatie opvragen. - Afhandeling en attest:
Na goedkeuring ontvangt u een attest van regularisatie, waarmee u fiscale en strafrechtelijke immuniteit verkrijgt.
Het grote voordeel van een fiscale regularisatie is dan ook de bruikbaarheid van de geregulariseerde gelden. Voor compliancediensten van banken zal een regularisatie van kapitalen waarvan de herkomst niet (volledig) aangetoond kan worden, dan ook essentieel zijn voor het aanvaarden van kapitalen die uit het buitenland komen.
Dit heeft als gevolg dat zelfs al zijn de gelden in kwestie niet grijs of zwart, titularissen van buitenlandse rekening toch vaak gedwongen zullen worden om de regularisatieheffing te betalen, alleen maar omdat zij de legale herkomst niet kunnen aantonen.
Voor een stap-voor-stap handleiding, bekijk onze FAQ fiscale regularisatie.
Conclusie
De vijfde fiscale regularisatieronde België biedt belastingplichtigen opnieuw een kans om hun fiscale situatie in orde te brengen en zowel fiscale als strafrechtelijke immuniteit te verkrijgen. Ondanks strengere tarieven en bewijsvereisten kan deze nieuwe ronde een belangrijke stap zijn om eventuele fiscale problemen definitief op te lossen. De strengere witwaswetgeving, samen met de omkering van de bewijslast, heeft als gevolg dat banken vaak in de rol van ‘tollenaar‘ gedwongen zullen worden. Dit kan tot onbillijke toestanden lijden.
Tags: anti-witwas, fiscale regularisatie, permanente fiscale regularisatie, spontane fiscale regularisatie, Witwasreglementering