fiscaal advocaat brugge

Fiscaal Advocaat in Brugge

Fiscale regularisatie: voor de vijfde keer de laatste kans?

In het regeerakkoord van de regering De Wever I is opgenomen dat fiscale regularisatie opnieuw mogelijk wordt. Dit betekent dat belastingplichtigen niet-aangegeven inkomsten of vermogen alsnog kunnen aangeven. Voor federale belastingen was dit mogelijk tot en met 31 december 2023.

Vijfde regularisatieronde

Dit zou de vijfde federale fiscale regularisatieronde zijn. Eerder waren er al vier rondes waarin belastingplichtigen hun fiscale zonden konden opbiechten:

  • EBA (eenmalig bevrijdende aangifte): 1 januari 2004 – 31 december 2004 (Wet 31-12-2003)
  • EBA-bis: 1 januari 2006 – 14 juli 2013 (Wet 27-12-2005)
  • EBA-ter: 15 juli 2013 – 31 december 2013 (Wet 11-7-2013)
  • EBA-quater: 1 augustus 2016 – 31 december 2023 (Wet 21-7-2016)

 

fiscale regularisatie

Aan het einde van de vierde ronde konden niet-verjaarde inkomsten worden geregulariseerd door de belasting plus een tariefverhoging van 25% te betalen. Verjaarde kapitalen werden geregulariseerd door een forfaitaire heffing van 40% op het kapitaal. Belangrijk hierbij was dat verjaard kapitaal waarvan de legale herkomst niet kon worden aangetoond, ook geregulariseerd moest worden. Het gevolg van een regularisatie is fiscale en strafrechtelijke immuniteit.

Ook belastingen waarvoor de regio’s bevoegd waren, konden geregulariseerd worden. In Vlaanderen was het bijvoorbeeld tot en met 31 december 2020 mogelijk om niet-betaalde erf- of registratiebelasting aan te geven. Er bestonden samenwerkingsakkoorden tussen de gewesten en de federale overheid voor gemengde dossiers.

Nieuwe regularisatieronde?

Het regeerakkoord voorziet dat opnieuw zwart- en grijs geld aangegeven kan worden. Net als bij de vorige rondes zou dit mogelijk zijn voor zowel verjaarde als niet-verjaarde kapitalen. De nieuwe fiscale regularisatie zal strenger zijn, met een tariefverhoging van 30% voor niet-verjaarde kapitalen (in plaats van 25% onder EBA-quater) en 45% voor verjaarde kapitalen (in plaats van 40% onder EBA-quater).

Een aangekondigde uitzondering geldt voor belastingplichtigen die te goeder trouw zijn. Wat hiermee precies bedoeld wordt, is nog niet duidelijk. Mogelijk zullen belastingplichtigen, net als bij de vierde regularisatieronde, de legale herkomst van hun kapitaal moeten aantonen om niet belast te worden op verjaarde kapitalen. Het zou welkom zijn als er ook een duidelijk wettelijk kader komt voor andere aangevers die te goeder trouw zijn, zoals erfgenamen die de herkomst van geërfd kapitaal niet kunnen achterhalen en geen kennis hebben over de herkomst ervan.

Belang van fiscale regularisatie

Een wettelijk kader voor de fiscale regularisatie van grijs en zwart geld blijft belangrijk. Er zijn bijvoorbeeld nog veel kapitalen die in het buitenland geparkeerd staan. Deze gelden zijn in de praktijk vaak moeilijk bruikbaar. Banken zijn in het kader van de witwaswetgeving verplicht om toezicht te houden op gelden die vanuit het buitenland worden overgeschreven. De bankinstellingen vragen hierbij aan de titularissen om het bewijs te leveren van de legale herkomst van de gelden, wat in veel gevallen niet mogelijk blijkt te zijn.

Share