fiscaal advocaat brugge

Fiscaal Advocaat in Brugge

Vijfde fiscale regularisatieronde België: biechtstoel of tolhuis?

In 2025 krijgen Belgische belastingplichtigen een nieuwe mogelijkheid om hun fiscale inkomsten en fiscaal verjaarde kapitalen waarvan de legale herkomst niet of niet-volledig kan aangetoond worden, te regulariseren. Het gaat om de vijfde fiscale regularisatieronde België, ook bekend als EBA-Quinquies. Met de programmawet van 18 juli 2025 worden de plannen van de regering De Wever I uitgevoerd. Deze regeling heeft zowel fiscale- als strafrechtelijke immuniteit als gevolg.

 

Wat houdt deze fiscale regularisatie in?

De vijfde fiscale regularisatieronde België is een permanente procedure die belastingplichtigen in staat stelt om eerder niet-aangegeven inkomsten en vermogen legaal te regulariseren. Het Contactpunt Regularisaties van de FOD Financiën behandelt de aangifte en kan na goedkeuring een attest van regularisatie uitreiken. Dit attest beschermt u tegen boetes en vervolging voor de aangegeven bedragen.

 

Wat kan geregulariseerd worden?

Tijdens de vijfde fiscale regularisatieronde België kunnen belastingplichtigen de volgende fiscale elementen regulariseren:

  • Niet-aangegeven inkomsten
  • Fiscaal verjaarde kapitalen
  • Btw-handelingen
  • Fiscaal verjaarde vermogens

Let op: alleen bedragen en inkomsten die daadwerkelijk in België belastbaar zijn, komen in aanmerking voor regularisatie.

 

vijfde fiscale regularisatieronde België

 

Regularisatie van fiscaal verjaarde kapitalen

Een fiscaal verjaard kapitaal is dat waarover de fiscus geen heffingsbevoegdheid heeft door het verstrijken van de aanslagtermijn inzake fraude (7 jaar).

Als de aangever voor dit kapitaal de herkomst niet volledig of gedeeltelijk kan aantonen moet dit worden geregulariseerd. (aan 45%)

Deze werkwijze is identiek aan deze uit de vorige regularisatieronde.

Toch zijn er enkele principiële bemerkingen te maken. In fiscale zaken ligt de bewijslast in beginsel bij de fiscus: de administratie moet aantonen dat er belastbare inkomsten bestaan. In strafzaken geldt nog steeds het vermoeden van onschuld.

Door de bewijslast in de context van de fiscale regularisatie volledig bij de aangever te leggen worden deze principes op hun kop gezet. Deze omkering van de bewijslast roept vragen op over de evenwichtigheid van de procedure en vormt een blijvend punt van kritiek.

 

Welke tarieven?

De tarieven voor deze vijfde fiscale regularisatieronde België zijn opnieuw hoger dan de vorige regularisatieronde (EBA-Quater):

  • Niet-aangegeven inkomsten: normaal belastingtarief + 30 procentpunten; (zie ook de FAQ)
  • Fiscaal verjaarde kapitalen: 45% van het te regulariseren kapitaal.

Daarmee is de vijfde fiscale regularisatieronde opnieuw duurder dan de voorgaande. 45% op verjaard kapitaal waarvan de aangever de legale herkomst (door bv. de verstreken tijd) niet (volledig) kan aantonen, is bijzonder duur.

 

Hoe verloopt de procedure?

De procedure voor de vijfde fiscale regularisatieronde België verloopt in drie stappen:

  1. Indiening van de aangifte:
    De aangifte wordt ingediend bij het Contactpunt Regularisaties van de FOD Financiën.
  2. Behandeling door het Contactpunt:
    Het Contactpunt beoordeelt uw aangifte en kan aanvullende documenten of informatie opvragen.
  3. Afhandeling en attest:
    Na goedkeuring ontvangt u een attest van regularisatie, waarmee u fiscale en strafrechtelijke immuniteit verkrijgt.

 

Het grote voordeel van een fiscale regularisatie is dan ook de bruikbaarheid van de geregulariseerde gelden. Voor compliancediensten van banken zal een regularisatie van kapitalen waarvan de herkomst niet (volledig) aangetoond kan worden, dan ook essentieel zijn voor het aanvaarden van kapitalen die uit het buitenland komen.

Dit heeft als gevolg dat zelfs al zijn de gelden in kwestie niet grijs of zwart, titularissen van buitenlandse rekening toch vaak gedwongen zullen worden om de regularisatieheffing te betalen, alleen maar omdat zij de legale herkomst niet kunnen aantonen.

Voor een stap-voor-stap handleiding, bekijk onze FAQ fiscale regularisatie.

 

Conclusie

De vijfde fiscale regularisatieronde in België stelt belastingplichtigen opnieuw voor een keuze: biechten of betalen. Enerzijds biedt de procedure een kans om fiscale fouten recht te zetten en immuniteit te verkrijgen — een soort fiscale biechtstoel. Anderzijds zijn de tarieven en bewijsvereisten zodanig streng dat ze aanvoelen als een tolheffing, waarbij in veel gevallen, als in het verleden alle belastingen betaald werden, de regularisatieheffing toch niet uitgesloten is.

Deze dualiteit — tussen transparantie en financiële druk — maakt de regeling complex en soms onbillijk. Vooral de omkering van de bewijslast en de rol van banken als poortwachters versterken dat spanningsveld. Voor wie met buitenlandse kapitalen zit waarvan de herkomst moeilijk aantoonbaar is, wordt regularisatie haast een noodzakelijke stap.

Een zorgvuldige afweging en professionele begeleiding zijn dan ook essentieel. Want of u nu biecht of tol betaalt — de fiscale weg is zelden rechtlijnig.

Share
Tags: , , , ,